Online markedsføring er ikke kun SEO

Mange virksomheder, der interesserer sig for online markedsføring, kontakter online marketing bureauer for det meste vedr. SEO. Der er ingen tvivl om, at SEO er en vigtig del af markedsføringsstrategien online, men det er ikke alt. Et professionelt marketingbureau, der måske udelukkende beskæftiger sig med SEO, bør også rådgive kunderne om andre muligheder indenfor markedsføring online.

SEO er uden tvivl en effektiv måde at markedsføre sig på. Men kunderne bevæger sig mange andre steder end alene på søgemaskinerne og de, der gør, ser ikke kun de organiske søgeresultater.

Google AdWords
Når man i dag siger søgemaskine, så er det for de fleste primært Google, der er værd at fokusere på. Men det er ikke altid nok at nøjes med SEO, hvorfor det også er vigtigt at tænke på Google AdWords, der er Googles primære indtægtskilde. De sponsorerede links på Google hedder Google AdWords og det er skam ikke for sjovt, at de er placeret øverst og yderligere for sig selv i højre side. De sponsorerede links i toppen er ligeledes fremhævede, så de fanger absolut øjet hurtigere og mere end de organiske søgeresultater. Selvom man er placeret nr. 1 på et søgeord, så skal man ikke forvente, at alle de søgende ser bort fra AdWords annoncerne og udelukkende ser toppen af organiske søgeresultater.

Sociale medier
Facebook – behøver jeg at sige mere? Online markedsføring spreder sig mere vidt i dag end det nogensinde har gjort. Men der er nogle helt store medier, som f.eks. Facebook, YouTube og Twitter, der har det største marked. Når en kunde skal rådgives omkring marketing, bør markedsføring i sociale medier være en væsentlig del af den rådgivning.

Bannerannoncering
Der er mange delte meninger omkring bannerannoncering og jeg selv er af den opfattelse, at effekten er blevet væsentlig mindre. Men der findes altså fantastiske nichesites, hvor kundens målgruppe befinder sig. Med stor konkurrence fra søgemaskiner og sociale medier, har mange hjemmesider presset prisen langt ned på bannerannoncering. Så det er absolut en god ide, at have den del med i overvejelserne.

Så det gode råd omkring online markedsføring i dette indlæg er, at dine kunder er bedst tjent med at blive rådgivet omkring de muligheder der findes på nettet. Om du tilbyder alle disse tjenester eller ej, så må du ikke frarøve din kunde den viden, han eller hun har fortjent.

Dette indlæg er ikke skrevet af undertegnede, men er et gæste indlæg på denne blog. Kunne du tænke dig at gæsteblogge her er du velkommen til at henvende dig med enhver velskrevet artikel indenfor markedsføring på internettet.
Skriv til mail(at)janno.dk og vedhæft din artikel med indtil 3 links.

2 Comments

  1. Jeg oplever også kunder der kun fokusere på en af tingene, hvor jeg mener man skal være mere allround som der også nævnes 🙂

    May 16, 2010
    Reply
  2. God artikel, det er bestemt vigtigt ikke kun at fokusere på en af tingene.

    Alt afhængig af hvordan konkurrencen er på de forskellige søgeord, kan det være bedst at kombinere både seo og adwords. Og man må naturligvis ikke glemme både de sociale medier og god “gammeldags” e-mail marketing.

    October 29, 2012
    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *